zaterdag 7 februari 2015

Citroensap en tandglazuur

Fruitzuren en koolzuren zijn niet zo goed voor je gebit, dit geldt niet alleen voor citroensap, maar ook voor andere fruitsappen, witte wijn, koolzuurhoudende frisdrank, fruit, enz. De reclame 'snoep gezond, eet een appel' mag daarom al jaren niet meer gebruikt worden.
Met name citroenen zijn erg zuur.
De zuren gaan op je tandglazuur zitten. Hierdoor wordt de bovenste laag van je glazuur wat zachter. Na een half uur is al het zuur doorgeslikt, weggespoeld met een extra glas water of heeft het speeksel de tijd gehad om het zuur te neutraliseren. Dan wordt het glazuur weer terug hard en is alles weer normaal. Tot zover niks aan de hand.

Maar wanneer het glazuur nog zacht is, kun je het zachte laagje beschadigen, zodra je gaat poetsen of eten.

Als je dit vaak doet, wordt je glazuur steeds dunner en je tanden steeds geler, omdat het gele tandbot wat onder het witte glazuur zit steeds beter zichtbaar wordt. Je ziet dit vooral bij mensen/jongeren die veel frisdrank of bijv. breezerachtige alcohol drinken.

Suikers hoeven bij een dunner en zacht laagje glazuur ook minder hun best te doen om een gaatje in te vreten.
Daarom mag je het eerste half uur na zuurhoudende drank of voeding niet poetsen. Je neem het citroenwater het beste ná het poetsen en minimaal een half uur vóór je ontbijt. Een extra glas water, een glas melk of je mond even spoelen haalt de zuurtegraad ook naar beneden.

Drinken met een rietje is ook handig, dan komt het citroensap minder glazuur tegen.

Als ex-tandartsassistente vond ik dit wel een extra waarschuwing waard. ;)

Liefs,
Nina


2 opmerkingen :

  1. Is het dan al goed genoeg om na het citroensap een half uur niks te eten, of kan je het beter met een rietje drinken én een half uur niks eten?

    Ander fruit eet je ook niet met een rietje...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beide is nog beter Farid, maar sowieso niks eten het eerste half uur, ook niet als je een rietje hebt gebruikt. Het speeksel zou in staat moeten zijn het zuur weer te neutraliseren in een half uur en het maagzuur is dan ook weer zuur genoeg om voedsel te verteren. (Gek genoeg wordt maagzuur tijdelijk minder zuur door citroensap, net als de rest van het lichaam trouwens.)

      Ik poets mijn tanden meestal vóór mijn citroendrankje, maar voor de zekerheid niet in de uren er na, omdat ik geen rietje gebruik.

      Citroensap is wel de zuurste van alle fruitzuren voor zo ver ik weet, dus het is bij andere fruitsoorten minder belangrijk om een rietje te gebruiken, maar nog steeds wel goed.

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.