dinsdag 1 december 2015

Exorfinen in voeding



Lichaamsvreemde (exogene) exorfinen zijn morfine-achtige stoffen die in gluten, dierlijke melk, soja en spinazie zitten. Deze stoffen geven in eerste instantie een rustgevend gevoel, denk maar aan warme melk waar je van ontspant. Het rustgevende effect kan zelfs een verslavende werking hebben!

In een gezonde situatie worden exorfinen op tijd afgebroken en geneutraliseerd door een enzym (het DPP-IV enzym) in de dunne darm, de bloedbaan en de hersenen.

Wanneer dit niet goed gebeurt, omdat de darmfunctie verstoord is, omdat er te weinig of slecht werkende enzymen zijn of omdat er teveel exorfinen het lichaam binnen komen, kan het teveel aan exorfinen de afgifte en de werking van belangrijke signaalstoffen flink verstoren en voor resistentie zorgen.

(Om behoorlijk ingewikkelde materie maar even heel kort samen te vatten.)

Deze signaalstoffen (neurotransmitters en hormonen zoals dopamine, insuline, serotonine, oxytocine, dynorphin, acetylcholine en cortisol) zijn van essentieel belang voor communicatie, actie en reactie binnen het lichaam.

De inname van exorfine kan ervoor zorgen dat de communicatie tussen hersenen en organen verstoord raakt.

Wanneer de inname van exorfine er, in meer of mindere mate, voor zorgt dat de communicatie tussen hersenen en organen verstoord raakt, heeft dit enorme gevolgen voor de gezondheid. Alle (!) processen en organen in ons lichaam zijn hier namelijk van afhankelijk.

De lijst met klachten en aandoeningen als gevolg van deze verstoring is eindeloos:

Denk aan Diabetes type 2 R (insuline resistentie), ADD/ADHD R (dopamine resistentie), Depressie R (serotonine resistentie), PTSS, MCS, CVS en burn-out R (cortisol resistentie, met in de laatste fase bijnieruitputting), hechtingsstoornissen R (oxytocine resistentie), osteoporose R (dynorphin-resistentie) en Alzheimer R (acetylcholine-resistentie).

Maar ook overgevoeligheid voor stress en prikkels, hooggevoeligheid (HSP), stemmingsklachten, verminderde concentratie, brainfog (moeite met helder denken), vergeetachtigheid, autisme, allergieën en intoleranties, huidklachten en -aandoeningen, astma, verslavingen, eetstoornissen, slaapstoorniseen, hormonale stoornissen, gedragsstoornissen, infecties aan de luchtwegen en oren, libido- en erectiestoornissen, verminderde plezierbeleving (dysforie en anhedonie), enz.

In al deze gevallen moet men rekening houden met een overdaad aan exorfinen in het bloed, waardoor nieuwe klachten ontstaan of bestaande klachten verergeren. Een exorfine-vrij dieet kan al snel resultaat geven, in combinatie met supplementen die de afbraak van exorfinen in het bloed bevorderen. In het interview met Marjan van Leeuwen kun je hier meer over lezen.

Belangrijk voor patiënten die morfine gebruiken:
De inname van exorfinen gaat niet goed samen met het gebruik van morfine. Lees meer uitleg via de eerste bronvermelding onderaan.

Staat jouw klacht of aandoening er tussen? Hoeveel keer per dag voedt (of verstoor) jij je lichaam met exorfinen? Zou dat best wat minder kunnen? Ik hoor over enige tijd graag wat het resultaat is! :)


Bron:

2 opmerkingen :

  1. Interessant artikel nina! Ik heb ook het interview van marjan gelezen en daar een vraag gesteld over het ldn protocol wat zij beschrijft. Leuk dat je dit met ons deelt.
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag het inderdaad Esther! Ik heb Marjan even een mailtje gestuurd, omdat ik er niet zeker van ben dat ze melding krijgt van jouw bericht.

      Ik weet alleen dat een epigeneticus kan begeleiden bij dit protocol en dat ze bewust geen namen van supplementen heeft genoemd in het interview, omdat persoonlijke begeleiding belangrijk is en de behandeling afhangt van de situatie en het klachtenpatroon.
      Ik hou je op de hoogte via een reactie op jouw bericht.

      Leuk dat je reageert! :)

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.