zondag 30 oktober 2016

"Ik ben ook wel eens moe.."

Je krijgt vast wel eens te horen "Ik ben ook wel eens moe"?

Adviezen als "Ga eens wat vroeger naar bed", "Ga sporten, dan bouw je meer conditie op" en "Misschien moet je wat gezonder gaat eten" hebben we allemaal al eens gehoord. Maar wat als dat niet helpt?

Fysiologisch of pathologisch moe?
Dan is het wel fijn om te weten dat je waarschijnlijk niet fysiologisch moe bent, (kwestie van uitrusten) maar pathologisch moe, dus gerelateerd aan een ziekte. 

Uit onderzoek is gebleken dat dit is te zien in je speeksel!


"Onderzoekers in Japan maten menselijke herpesvirussen HHV-6 en HHV-7 in het speeksel en ontdekten dat ze gebruikt kunnen worden als biomarkers om het verschil te zien tussen fysiologische vermoeidheid (die overgaat door rust) en pathologische vermoeidheid."

Wat bleek?
Bij mensen met gezonde vermoeidheid door inspanning stegen de HHV-6 en HHV-7 waardes in het speeksel en deze daalden vervolgens weer na rust.
Bij mensen met pathologische vermoeidheid stegen deze waardes niet. Deze mensen hadden diagnoses als obstructief slaapapneusyndroom, chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) en majeure depressie.

Bron / meer info: www.me-gids.net

Ik ben benieuwd of je zo'n test gewoon bij de huisarts kunt doen! Neem dan wel een print van de studie mee, om te kunnen onderbouwen wat je hier gelezen hebt.

Nina
Moezijniszooo.blogspot.nl


OPROEP:
Teken ook de petitie:
https://meisgeensolk.petities.nl


Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.