donderdag 6 augustus 2015

Het belang van ontzuren

In het artikel 'De geneeskracht van zuurstof en de juiste ademhaling' schreef ik al heel kort iets over verzuring en zoals je hieronder kunt lezen is de kans groot dat er bij elke chronische aandoening sprake is van verzuring in het lichaam, waardoor de klachten toenemen. Gelukkig is er iets aan te doen. :)

Verzuring kan zich uiten in:
  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • brandend maagzuur
  • stress
  • gejaagdheid
  • slaapgebrek
  • huidklachten
  • schimmelinfecties
  • gewrichtsklachten
  • migraine
  • darmklachten
  • kortademigheid
  • misselijkheid
  • hartritmestroonissen
  • verminderde spierkracht
  • jicht
  • suikerziekte
Al deze signalen kunnen een teken zijn dat het lichaam verzuurd is geraakt. De zuur-base verhouding is dan uit balans (teveel zuren, te weinig basen), de zuurtegraad is te hoog, de pH is te laag, er zijn veel manieren om verzuring te omschrijven. Je kunt de pH zelf meten om te zien of er inderdaad sprake is van verzuring. Ideale pH waardes vind je hier.

Het lichaam raakt verzuurt door:
  • te weinig zuurstof (verkeerde ademhaling, te weinig frisse lucht)
  • onregelmatig eten
  • een teveel aan verzurende voedingsmiddelen, zoals suiker, witmeelproducten, dierlijk eiwit, dranken zoals koffie, zwarte thee, cola en limonades.
  • te weinig basische producten als groenten, salades en fruit
  • te weinig water drinken
  • fanatiek sporten (melkzuurvorming in de spieren)
  • te weinig beweging
  • psychische factoren zoals stress en ergernissen
  • ontstekingsprocessen
  • geneesmiddelen
  • te weinig mineralen
  • teveel gifstoffen (met ontstekingen als gevolg)
  • verminderde functie van lever, nieren, longen
  • verstoorde nachtrust
  • roken
  • overmatig alcohol
  • ziekteverwekkers

Tel uit uw winst... ;) Wil je ontzuren, pak dan eerst al deze punten aan, voor zover dit mogelijk is.

Het lichaam maakt normaal gesproken zelf al voordurend zuren aan, die in normale hoeveelheden ook weer worden geneutraliseerd door de hoeveelheid basen en worden afgevoerd. Bij te veel zuren (te weinig basen) gebruikt het lichaam water om de zuren te verdunnen. Hierna zet het mineralen in -uit eigen voorraad- om de zuren te neutraliseren en ze vervolgens uit te scheiden.

Waar gaat het mis
Bij teveel zuren wordt een vlotte afvoer belemmerd en veroorzaken de zuren schade en ontstekingen aan weefsels, met als gevolg nog meer zuren en een nog tragere afvoer. Hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel en stapelen de zuren zich lokaal op, vooral in gewrichten, bloedvatwanden, nieren, gal en de blaas. Opgestapelde zuren worden slakken genoemd, vandaar dat je ook de term 'ontslakken' wel eens tegenkomt. Omdat gewrichten minder goed doorbloed zijn, is de kans op opstapeling en schade daar het grootst.

Een verzuurd lichaam is de ideale 
leefomgeving voor ziekteverwekkers

Een verzuurd lichaam is de ideale leefomgeving voor ziekteverwekkers, die zelf om die reden ook nog eens extra zuren uitscheiden. Ook teken en andere insecten hebben een voorkeur voor verzuurde lichamen.

Om infecties, gewrichtsklachten, pijnen en ontstekingen te voorkomen of te genezen, is het dus noodzakelijk om de doorbloeding te optimaliseren, ontstekingsreacties te voorkomen, te ontgiften én te ontzuren, ook wel alkaliseren genoemd.

Ontzuren doe je met:
  • Citroensap drinken op de nuchtere maag (ontzuurt en ontgift)
  • Zuiveringszout drinken of in een voetenbad of in een darmspoeling (ontzuurt)
  • Kleimaskers, kleidrankjes en kleivoetenbaden (ontzuurt en ontgift)
  • Water drinken en/of alkaliserende kruidenthee (bevordert de ontzuring)
  • Voeding met antioxidanten (werkt ontzurend en ontstekingsremmend)
  • Basische, mineraalrijke voeding (De ideale zuur/basenevenwicht in de maaltijden is 20/80, maar door het moderne voedingspatroon en een 'snelle' levensstijl komt het in de praktijk eerder neer op een verhouding van 80/20.)
  • Vermijden van zuurvormende voedings- en genotsmiddelen, zoals suiker, witmeel, vlees, koffie, zwarte thee, cola etc.
  • Beweging
  • De juiste ademhaling en meer frisse lucht (verbetert de zuurstofopname en ontzuurt door het uitademen van koolzuur in de vorm van kooldioxide)
  • Massages (verbetert de doorbloeding en ontgifting plus ontzuring)
  • Omega 3 (helpt tegen ontstekingsreacties)
  • Mineralen aanvullen met bijv. levenswater/sole, spirulina, zink en magnesiumchloride (spray: aanbrengen op voetzolen / vlokken: in een voetenbad)
  • Basisch badzout
  • Biologische appelazijn (1 eetlepel op een glas water)
  • Minder stress, meer ontspanning
Bronnen


Eigen ervaring
Ik krijg regelmatig de vraag hoe dit er concreet bij mij uit ziet op een dag.
Ik begin de dag met citroensap en zuiveringszout, dit ontzuurt, Daarna neem ik een voetenbad met klei en zuiveringszout, dit ontspant, ontgift, remt ontstekingen, ontzuurt, bestrijdt ziekteverwekkers en vult mineralen aan.
Ik drink veel gefilterd water, dit neutraliseert zuren. Ik beweeg (sinds kort weer) of begeef me zoveel mogelijk in de buitenlucht, dit bevordert de ontzuring, doorbloeding en zuurstofopname. Een massageborstel of bijvoorbeeld dry brushing voor het douchen werkt ook goed om de doorbloeding te bevorderen.
Ik let steeds meer (vooral bij het bewegen) op de juiste ademhaling (dit ontzuurt), ik eet gezond (dit remt ontstekingen en vult mineralen aan), ik drink elke dag bouillon met sole (dit vult mineralen aan) en maak gebruik van ontgiftende, voedende en ontstekingsremmende supplementen.
Ik bestrijd ziekteverwekkers; bacteriën, schimmels en parasieten met medicatie en supplementen en eindig de dag weer met een voetenbad met bentonietklei, zuiveringszout en magnesiumchloride (ontspant, ontgift, remt ontstekingen, ontzuurt, bestrijdt ziekteverwekkers en vult mineralen aan).

Mijn klachten zijn al flink afgenomen. :)

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.