zondag 24 april 2016

Recept | Bloemkool lasagne

 Glutenvrij
 Vegetarisch
 Geneeskrachtig
 Gezonde vetten
 Zonder E-nummers
 Lactosevrij indien gewenst





Nodig (p.p.)
  • 1 knoflookteen
  • 150 gram bloemkool
  • 100 gram champignons
  • 50 ml (plantaardige) kookroom
  • 1 tl tijm
  • lasagnebladen van bruine rijst
  • 200 ml groentebouillon
  • 1,5 el havermeel of andere glutenvrije meel
  • kokosolie (of olijfolie)
Optioneel: Geraspte belegen kaas

Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 graden en bereid de bouillon.

Snijd of pers de knoflook fijn. Snijd de bloemkool in kleine roosjes en de steel in blokjes. Snijd de champignons in plakken.

Smelt de kokosolie in een pan met deksel en fruit de knoflook 1 minuut op laag vuur.

Voeg de bloemkool en de bouillon toe en kook, afgedekt, 8 minuten. Voeg vervolgens de kookroom toe en pureer met een staafmixer of in de blender tot een gladde saus.

Meng in een kom de havermeel met een scheutje koud water tot pap. Roer dit door de bloemkoolsaus. Voeg de champignonstijm (en optioneel een eetlepel belegen kaas) toe aan de saus en laat nog 2 - 3 minuten zachtjes koken.

Vet een ovenschaal in. Schenk een dun laagje saus in de ovenschaal. Bedek deze laag met lasagnebladen en druk goed aan. Leg daarna weer een laagje saus op de lasagnebladen. Herhaal dit nog een keer en eindig met een laagje saus.

Optioneel:
Bestrooi de bovenste laag saus met de overige kaas

Bak de lasagne 20 - 25 minuten in de oven of totdat de kaas mooi goudbruin is. Laat voor het serveren 3 minuten rusten, zo wordt de lasagne nog wat steviger. Verdeel de lasagne over de borden.

Eet smakelijk!

Weetje
Wist je dat bloemkool een hele goede bron is van ijzer en foliumzuur? Dit draagt bij aan je energielevel.




 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.